Lifestyle Mediapartner är en nordisk mediekoncern bestående av fem nischade produktbolag primärt inom digital out of home. Vi erbjuder exponering i egna nischade och exklusiva skärmnätverk och är annons- och avtalspartner för ICA Sverige. Moderbolaget heter RTM Business Partner och bildades 2007 av entreprenörerna Christian Iwarsson och Rickard Åsbäcken.
RTM började som ett renodlat säljbolag och lade under sina första 10 år grunden för att bygga framgångsrika säljorganisationer. Detta genom uppdrag för MTG, Bonnier och ICA, samt förvärv och egenutvecklade medieprodukter och skärmnätverk.
Samma management-team som driver RTM Business Partner anlitade vi på Bonnier för att starta och driva vårt säljkontor i Västerås, Bonnier Business Media Sales. Uppgiften var att vända en nedåtgående trend i upplaga samt vrida om försäljningen i den digitala transformationen för varumärken som Veckans Affärer, Resumé och Dagens Medicin.
Bolaget är nu inne på sitt fjärde år och alla resultat är över förväntan. De har lyckats där alla andra vi tidigare testat misslyckats. Vi har samarbetat i över fem år totalt nu och det här teamet är helt klart en av de bästa i Sverige på vad de gör.
Martin Mellgren
Störst i Sverige på DOOH för nischade målgrupper
20 produktbolag innan 2025
Varumärket RTM Business Partner grundas i Eskilstuna av Christian Iwarsson och Rickard Åsbäcken.
Bolaget startar som ett renodlat säljbolag inom B2B med Tele2 abonnemang som första uppdrag.
Telefonabonnemang ersätts av försäljningsuppdragen Studieblocket och Studentnytta.
Resan inom värdeskapande Studentkommunikation startas.
Försäljningsuppdraget Trix adderas och vi blir Sveriges största försäljare av fästingplockare.
Medlemmar i branschorganisationen Kontakta (då Sveriges Callcenter Förening).
Vi landar det prestigefyllda försäljningsuppdraget Veckans Affärer och Resumé för Bonnier Business Media.
Vi blir snabbt framgångsrika inom Prenumerationsförsäljning B2B.
RTM blir försäljningspartner till MTG.
Uppdraget avser annonsförsäljning i app och lokal-TV.
Erhåller utmärkelsen Trygg kundkontakt och kreditbetyget och kvalitetsstämpeln AAA.
RTM bildar ett gemensamt bolag med Bonnier, Bonnier Business Media Sales, med syftet att starta och driva deras egna inhouse sälj.
Kontoret öppnas i Västerås och RTM lyckas med utmaningen att vrida om försäljningen från prenintäkter för print till intäkter för digitala prenuemerationer.
RTM börjar utvecka egna produkter och mediekanaler.
Först ut är produkten Studentinfo-TV som senare får namnet StudentDisplay.
RTM förvärvar Studentnytta och Studieblocket och bildar bolaget Universitetsmedia-gruppen.
StudentDisplay adderas och bolaget blir snabbt en av de största aktörerna i Sverige inom Studentkommunikation.
RTM gör en Exit och säljer sin del, 49%, av Bonnier Business Media Sales.
RTM har under tre år byggt upp en självgående säljorganisation och lämnar över driften till Bonnier till fullo.
RTM får uppdraget av Bonnier att starta och driva igång Dagens Industris prenumerationsförsäljning.
Denna gång som managementkonsulter och kontoret öppnas i Norrköping. Samtidigt öppnar Universitetsmedia-Gruppen i Nörrköping dörr i dörr med Dagens Industri.
RTM startar bolaget Butiksdisplay och landar ett nationell RAM avtal med ICA Sverige.
Uppdraget avser annonsförsäljning i app och lokal-TV.
RTMs har lyckats med uppdraget att starta kontor och försäljningen för Dagens Industri inom uppdragstiden och samarbetet avslutas.
RTM har under två år byggt upp en självgående säljorganisation och lämnar över driften till Bonnier till fullo.
RTM utvecklar den egna produkten GymDisplay.
Universitetsmedia-Gruppen startar dotterbolaget Yliopistomedia i Finland.
Universitetsmedia-Gruppen förvärvar sajterna MimersBrunn.se och Happystudents.se.
Universitetsmedia-Gruppen landar RAM-avtal med Klubb Sverige och CMS Sweden.
RTM utvecklar den egna produkten GolfDisplay.
RTM konsoliderar sina bolag till en koncern av nischade medier och Lifestyle MediaPartner bildas.
Copyright © 2023 Lifestyle Mediapartner. Alla rättigheter förbehålls.